Stand still periode franchise
Standstill-periode op grond van de Wet Franchise
Op basis van de Wet Franchise dient de franchisegever de informatie te verstrekken op een wijze die deze informatie ongewijzigd toegankelijk maakt voor toekomstige raadpleging gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is verstrekt. Veel franchisegevers zien een précontractueel informatie document (PID) een goede tool om hieraan te voldoen.
De Wet Franchise bepaalt dat de informatie die de franchisegever verstrekt zodanig geformuleerd en vormgegeven dient te zijn, dat een beoogd franchisenemer redelijkerwijs een weloverwogen besluit kan nemen over het sluiten van de franchiseovereenkomst.
Jorg van de Peppel
Franchiseadvocaat
Standstill-periode op grond van de Wet Franchise
De stand-still-periode is de periode van ten minste vier (4) weken tussen het door de franchisegever verstrekken van précontractuele informatie en het sluiten van de franchiseovereenkomst. Sinds de invoering van de Wet Franchise per 2021 is dit van kracht.
Waarom heet dit ‘stand-still-periode‘? Omdat tijdens die periode van vier weken de franchisegever niet mag overgaan tot:
- wijziging van het ontwerp van de franchiseovereenkomst, tenzij deze wijziging tot voordeel van de franchisenemer strekt;
- sluiten met de beoogd franchisenemer van de franchiseovereenkomst of enige daarmee onlosmakelijk verbonden overeenkomst, met uitzondering van een overeenkomst tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie;
- aanzetten tot betalingen of investeringen door de beoogd franchisenemer die samenhangen met de te sluiten franchiseovereenkomst.
De franchisegever dient tijdig – vier weken voor sluiting franchiseovereenkomst – aan de (beoogd) franchisenemer specifieke in de wet genoemde stukken en informatie te verstrekken.
*NB: Lees voor een vollediger beeld de wettekst. Vraag per situatie altijd advies en juridische ondersteuning van de advocaat.
Précontractuele informatie voor stand still periode van 4 weken
De franchisegever dient tijdig – vier weken voor sluiting franchiseovereenkomst – aan de (beoogd) franchisenemer stukken en informatie te verstrekken. Onder andere (doch niet uitsluitend):
- ontwerp van de franchiseovereenkomst; voorschriften omtrent vergoedingen, opslagen, bijdragen en investeringen; franchiseoverleg; concurrentie informatie; indien van toepassing bepaalde financiële informatie.
*NB: dit is niet de volledige of exacte tekst van de Wet Franchise. Lees voor een vollediger beeld de wettekst. Vraag per situatie altijd advies en juridische ondersteuning van de advocaat.
Advocaat bij vragen over de stand still periode
Graag investeert De Franchise Advocaat in een vertrouwensrelatie met franchisegevers, franchisenemers en franchiseraadorganen. Hierdoor weet je dat de advocaat gecommitteerd is jou te helpen bij vragen over de franchiseovereenkomst en specifieke onderwerpen zoals de stand still periode.
Vrijblijvend contact of meer informatie? Neem voor franchise gerelateerde zaken gerust contact op met franchise advocaat Jorg van de Peppel.
Contact opnemen met De Franchise Adovcaat kan via telefoonnummer 085-8007070, via e-mail info@defranchiseadvocaat.nl of door hier een contactformulier in te vullen.